Sebanyak 179 item atau buku ditemukan

METODOLOGI DALAM PENELITIAN PENDIDIKAN

Buku ajar Metodologi dalam Penelitian Pendidikan berisi penjelasan tentang konsep dasar penelitian pendidikan, ragam penelitian pendidikan, konsep dasar penelitian kuantitatif, variabel dan instrumen penelitian, konsep dasar penelitian kualitatif, pengumpulan data penelitian, analisis data kualitatif dan penelitian tindakan kelas.

Buku ajar Metodologi dalam Penelitian Pendidikan berisi penjelasan tentang konsep dasar penelitian pendidikan, ragam penelitian pendidikan, konsep dasar penelitian kuantitatif, variabel dan instrumen penelitian, konsep dasar penelitian ...

Psikologi Perkembangan : Memahami Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia Dari Fase Prenatal Sampai Akhir Kehidupan Dengan Dilengkapi Teori-Teori Perkembangan

Buku tentang psikologi perkembangan ini bisa digunakan untuk semua program studi dalam memahami tugas pokok perkembangan peserta didik dari pra-sekolah hingga jenjang perguruan tinggi. Buku ini bertujuan untuk memahami Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia dari Fase Prenatal sampai Akhir Kehidupan dengan dilengkapi Teori-teori Perkembangan dalam berbagai pendekatan termasuk pendekatan kritis. Dalam buku ini juga dihadirkan panduan observasi perkembangan dan kisi-kisi wawancara bagi mahasiswa dalam melakukan praktikum pada satuan Pendidikan usia dini dan anak, satuan Pendidikan dasar, dan satuan Pendidikan menengah.

Buku tentang psikologi perkembangan ini bisa digunakan untuk semua program studi dalam memahami tugas pokok perkembangan peserta didik dari pra-sekolah hingga jenjang perguruan tinggi.

TEORI DAN APLIKASI PSIKOLOGI PERKEMBANGAN

Psikologi perkembangan adalah cabang dari ilmu psikologi yang mempelajari perkembangan dan perubahan aspek kejiwaan manusia sejak dilahirkan sampai dengan meninggal. Terapan dari ilmu psikologi perkembangan digunakan di berbagai bidang seperti pendidikan dan pengasuhan, organisasi industri, pengoptimalan kualitas hidup dewasa tua, dan penanganan remaja.

Psikologi perkembangan adalah cabang dari ilmu psikologi yang mempelajari perkembangan dan perubahan aspek kejiwaan manusia sejak dilahirkan sampai dengan meninggal.

Kapita Selekta Metodologi & Penulisan Ilmiah dalam Psikologi

“Kapita Selekta Metodologi & Penulisan Ilmiah dalam Psikologi” merupakan buku referensi bagi mahasiswa, dosen maupun profesional lain yang berkecimpung dalam kegiatan penelitian dan publikasi ilmiah di bidang Psikologi yang butuh melengkapi pengetahuan dan ketrampilan dalam melakukan penelitian serta melaporkan hasil penelitiannya baik dalam rangka penulisan tugas akhir maupun penulisan karya ilmiah lainnya. Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman mengajar mata kuliah metodologi penelitian, membimbing penulisan tugas akhir khususnya berupa skripsi, serta memberikan seminar dan/atau lokakarya baik kepada mahasiswa maupun dosen. Ada 16 topik masing-masing disajikan sebagai bab dalam buku ini, meliputi tinjauan ringkas tentang perkembangan metodologi dalam Psikologi; kiat menuliskan pendahuluan, metode, penyajian hasil-pembahasan-kesimpulan dalam penulisan skripsi; gaya penulisan sumber acuan, pengorganisasian tulisan ilmiah melalui judul/subjudul, dan pelaporan hasil uji statistik mengikuti sistem APA (2020) yang terbaru; desain eksperimental kasus tunggal; koefisien Delta Ferguson; penelitian survei; wawancara dyadik; analisis tematik; debriefing; penulisan buku ajar; penulisan artikel ilmiah; serta mereview dan mengedit artikel ilmiah. Karena ditulis berdasarkan kebutuhan nyata, topik-topik yang disajikan di buku ini diharapkan benar-benar memberikan manfaat bagi mahasiswa dan dosen dalam bidang Psikologi maupun disiplin ilmu serumpun. Ω [Cetakan II Tahun 2024]

... research and current standards. Psycholocial Methods, 17(4), 1-28. doi: 10.1037/a0029312 Sternberg, R.J. (2005). The psychology's companion. A guide to scientific writing for students and researchers (4th ed.). Cambridge University ...

PSIKOLOGI INDUSTRI DAN ORGANISASI

Psikologi industri dan organisasi memiliki peran yang penting dalam mengembangkan sumber daya manusia dan organisasi. Psikologi industri dan organisasi melakukan penilaian dan penyusunan hal-hal dibawah ini: rekrutmen dan releksi, sikap kerja, training dan pengembangan dan penilaian kinerja. Terdapat beberapa kajian yang berada dalam ruang lingkup psikologi industri dan organisasi, ini diantaranya psikologi industri dan organisasi sebagai ilmu, psikologi industri dan organisasi mempelajari perilaku manusia, perilaku manusia dalam perannya sebagai konsumen dan tenaga kerja, perilaku manusia dipelajari secara perorangan dan kelompok. Obyek kajian psikologi industri meliputi tiga komponen yaitu organisasi, kelompok dan individu. Kemudian aspek dari psikologi industri dan organisasi ini mengenai personel, organisasI dan faktor manusia. Dalam pendekatan psikologi industri dan organisasi terdapat dua pendekatan untuk mencapai tujuan psikologi industri dan organisasi. Pendekatan tersebut adalah industri dan organisasi. Pendekatan industri berfokus pada penentuan kompetensi yang dibutuhkan dalam melakukan pekerjaan dan berhubungan dengan organisasi kepegawaian. Industri juga dimaksudkan pada kompetensi yang dimiliki karyawan dan bagaimana kompetensi karyawan dapat ditingkatkan melalui training. Pendekatan organisasi menciptakan struktur organisasi dan budaya yang memotivasi karyawan untuk melakukan pekerjaan. Organisasi juga memberi informasi yang diperlukan karyawan untuk untuk melakukan pekerjaan mereka. Organisasi juga memberikan situasi kerja yang aman. Manfaat dari psikologi industri dan organisasi yang berperan positif dan penting bagi organisasi. Psikologi industri dan organisasi bermanfaat untuk: • Membantu organisasi dan perusahaan dalam mencapai tujuan • Menjembatani kebutuhan individu dan kebutuhan organisasi • Meningkatkan kemampuan individu dalam setting kerja sehingga bukan saja • Meningkatkan kompetensi individu tapi juga mengembangkan perusahaan • Menjamin kesejahteraan tenaga kerja dengan memperhatikan kepuasan kerja

... industri perlu memenuhi empat tantangan di abad 21 ini. Jelaskan mengenai empat tantangan tersebut! DAFTAR. PUSTAKA. Aamodt, M. G. (2010). Industrial Organizational Psychology: An Applied Approach (J.-D. Hague, T. Tom, R. Guzman, & R ...

TRANSFORMASI DIGITAL: PERSPEKTIF ORGANISASI, TALENTA, DAN BUDAYA DIGITAL

Transformasi Digital adalah sebuah keniscayaan dan keharusan sebagai sebuah proses alami yang harus dilalui. Perubahan demi perubahan mengantarkan manusia pada titik yang semakin tinggi dengan berbagai inovasi yang diciptakannya. Mesin dan teknologi bukanlah menjadi pesaing yang pantas bagi manusia, mereka adalah ciptaan atas inovasi dan karya manusia agar pekerjaan semakin mudah dan memiliki kualitas dalam menjalani hidup lebih baik. Sehingga dengan kehadiran “teman” baru ini diharapkan paradigma dan persepsi atau cara pandangnya menjadi berbeda. Bersama “teman” ini akan memudahkan bagi manusia dapat terus melakukan eksplorasi dan penghayatan dengan banyak hal menciptakan pengetahuan baru yang akan menambah manfaat dan kualitas hidup bagi umat manusia.

Transformasi Digital adalah sebuah keniscayaan dan keharusan sebagai sebuah proses alami yang harus dilalui.

Language, Memory, and Cognition in Infancy and Early Childhood

Language, cognition, and memory are traditionally studied together prior to a researcher specializing in any one area. They are studied together initially because much of the development of one can affect the development of the others. Most books available now either tend to be extremely broad in the areas of all infant development including physical and social development, or specialize in cognitive development, language acquisition, or memory. Rarely do you find all three together, despite the fact that they all relate to each other. This volume consists of focused articles from the authoritative Encyclopedia of Infant and Early Childood Development, and specifically targets the ages 0-3. Providing summary overviews of basic and cutting edge research, coverage includes attention, assessment, bilingualism, categorization skills, critical periods, learning disabilities, reasoning, speech development, etc. This collection of articles provides an essential, affordable reference for researchers, graduate students, and clinicians interested in cognitive development, language development, and memory, as well as those developmental psychologists interested in all aspects of development. Focused content on age 0-3- saves time searching for and wading through lit on full age range for developmentally relevant info Concise, understandable, and authoritative—easier to comprehend for immediate applicability in research

This volume consists of focused articles from the authoritative Encyclopedia of Infant and Early Childood Development, and specifically targets the ages 0-3.

Mathematical Learning and Cognition in Early Childhood

Integrating Interdisciplinary Research into Practice

This book explores mathematical learning and cognition in early childhood from interdisciplinary perspectives, including developmental psychology, neuroscience, cognitive psychology, and education. It examines how infants and young children develop numerical and mathematical skills, why some children struggle to acquire basic abilities, and how parents, caregivers, and early childhood educators can promote early mathematical development. The first section of the book focuses on infancy and toddlerhood with a particular emphasis on the home environment and how parents can foster early mathematical skills to prepare their children for formal schooling. The second section examines topics in preschool and kindergarten, such as the development of counting procedures and principles, the use of mathematics manipulatives in instruction, and the impacts of early intervention. The final part of the book focuses on particular instructional approaches in the elementary school years, such as different additive concepts, schema-based instruction, and methods of division. Chapters analyze the ways children learn to think about, work with, and master the language of mathematical concepts, as well as provide effective approaches to screening and intervention. Included among the topics: The relationship between early gender differences and future mathematical learning and participation. The connection between mathematical and computational thinking. Patterning abilities in young children. Supporting children with learning difficulties and intellectual disabilities. The effectiveness of tablets as elementary mathematics education tools. Mathematical Learning and Cognition in Early Childhood is an essential resource for researchers, graduate students, and professionals in infancy and early childhood development, child and school psychology, neuroscience, mathematics education, educational psychology, and social work.

This book explores mathematical learning and cognition in early childhood from interdisciplinary perspectives, including developmental psychology, neuroscience, cognitive psychology, and education.

Active Learning from Infancy to Childhood

Social Motivation, Cognition, and Linguistic Mechanisms

This book presents new findings on the role of active learning in infants’ and young children’s cognitive and linguistic development. Chapters discuss evidence-based models, identify possible neurological mechanisms supporting active learning, pinpoint children’s early understanding of learning, and trace children’s recognition of their own learning. Chapters also address how children shape their lexicon, covering a range of active learning practices including interactions with parents, teachers, and peers; curiosity and exploration during play; seeking information from other people and their surroundings; and asking questions. In addition, processes of selective learning are discussed, from learning new words and trusting others in acquiring information to weighing evidence and accepting ambiguity. Topics featured in this book include: Infants’ active role in language learning. The process of active word learning. Understanding when and how explanation promotes exploration. How conversations with parents can affect children’s word associations. Evidence evaluation for active learning and teaching in early childhood. Bilingual children and their role as language brokers for their parents. Active Learning from Infancy to Childhood is a must-have resource for researchers, clinicians and related professionals, and graduate students in developmental psychology, psycholinguistics, educational psychology, and early childhood education.

Topics featured in this book include: Infants’ active role in language learning. The process of active word learning. Understanding when and how explanation promotes exploration.

Developmental Psychology for Family Law Professionals

Theory, Application and the Best Interests of the Child

"[T]he best and most useful social science text I have read in a decadeÖ.It is comprehensive in its research and scope, clearly written and uses excellent case studies and examples to illustrate in simple terms what might otherwise be complex phenomena." --Dr. Tom Altobelli Federal Magistrate, Family Law Courts Sydney, Australia The goal of every family law professional and mental health practitioner is to improve family court outcomes in the best interests of the child. This book will assist readers in meeting this critical goal. Developmental Psychology for Family Law Professionals serves as a practical application of developmental theory to the practice of family law. This book helps family law and mental health professionals gain a broader understanding of each child's unique needs when in the midst of family crisis. It presents developmental theories with which professionals might better assess the developmental needs, synchronies, and trajectories of a given child. Ultimately, this book presents guidelines for making appropriate legal decisions and recommendations for children who have experienced crises such as abuse, neglect, relocation, divorce, and much more. Key topics include: Custodial schedules Foster and adoptive care Post-divorce disputes Termination of parental rights Psychological assessment and diagnosis Incarcerated parents and visitation rights Relocation and "distance parenting" Visitation resistance and refusal/reunification Parental Alienation/alignment and estrangement Theories of cognitive, language, and social development

This book will assist readers in meeting this critical goal. Developmental Psychology for Family Law Professionals serves as a practical application of developmental theory to the practice of family law.