Sebanyak 19118 item atau buku ditemukan

Filosofi, Teori, dan Konsep Bahasa dan Sastra Indonesia Sekolah Dasar

Puji syukur penulis haturkan ke hadirat Allah SWT atas limpahan rahmat dan karunia-Nya sehingga buku Filosofi, Teori, dan Konsep Bahasa dan Sastra Indonesia Sekolah Dasar terselesaikan dengan baik. Kehadiran buku ini diharapkan dapat menjadi salah satu referensi dalam upaya pengembangan pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah Dasar. Dalam proses penyusunan buku penulis berpedoman pada berbagai sumber yang relevan, baik pembahasan mengenai Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar, hasil penelitian pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar, maupun data valid terkait kondisi dan progres pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Pembahasan dalam buku mencakup dua kompetensi utama yaitu Language Competence (Kompetensi Bahasa) dan Language Use (Penggunaan Bahasa). Kedua kompetensi utama ini akan mewadahi filosofi, teori, dan konsep pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Supaya lebih mudah dipahami pembaca, penjabaran materi yang terdapat dalam buku disusun dan dikelompokkan ke dalam delapan bab pembahasan, yaitu Konsep Dasar Bahasa, Pemerolehan Bahasa, Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pembelajaran Bahasa, Kompetensi Komunikatif, Teori Belajar dalam pembelajaran Bahasa, Komunikasi, Interaksi, dan Literasi. Hal tersebut penulis tujukan agar struktur materi lebih jelas dan terdapat kesinambungan antar setiap bab pembahasan. Penulis mengucapkan terima kasih kepada pihak-pihak yang telah berpartisipasi menyumbangkan gagasan dan pemikiran dalam proses penyusunan buku. Kritik dan saran yang membangun sangat kami harapkan demi kesempurnaan buku di masa yang akan datang. Akhir kata, semoga setiap usaha kita berbuah berkah dan semoga buku ini bermanfaat dalam menambah khazanah pengetahuan, serta mampu berkontribusi dalam meningkatkan kualitas pendidikan dan pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar.

Komponen language use meliputi: (1) komunikasi, (2) interaksi, dan (3) literasi. Keseluruhan komponen tersebut dijelaskan dalam pembahasan berikut ini. A. KOMUNIKASI Sebagai makhluk sosial, manusia tak bisa lepas dari komunikasi.

PSIKOLOGI PENDIDIKAN (Konsep Dasar, Teori, dan Implikasinya dalam Pembelajaran)

Buku ini masih bersifat global, mengungkap masalah-masalah seputar tentang pengertian; aspek-aspek perkembangan; psikologi pendidikan dalam kearifan lokal; memahami konsep dasar belajar; teori-teori belajar; faktor-faktor yang memengaruhi belajar; masalah kesulitan belajar; lupa dan transfer belajar; pembawaan dan lingku- ngan; motivasi belajar, kemampuan dan inteligensi; gaya belajar dan gaya kognitif dalam pembelajaran; serta konsep dasar evaluasi pembelajaran.

Ia juga menerbitkan bukubuku berjudul ”Motivasi Kerja Guru” diterbitkan oleh Penerbit Interpena Yogyakarta (2010); ”Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD), Konsep dan Aplikasinya Dalam Kehidupan SehariHari” diterbitkan oleh Penerbit Interpena ...

Konsep Dasar Ilmu Pendidikan

Penulisan buku Konsep Dasar Ilmu Pendidikan bertujuan untuk memperkaya referensi di bidang manajemen sistem pembelajaran. Di samping itu, buku ini juga dimaksudkan untuk membina dan mengembangkan kemampuan mahasiswa calon pendidik, praktisi pendidikan, mulai dari pendidik, dosen, penilik, pengawas, penentu kebijakan serta siapa saja yang menaruh minat dalam bidang pendidikan untuk menambah wawasan tentang apa, mengapa, dan bagaimana pendidik dalam mengimplementasikan pembelajaran di dalam kelas. Buku Konsep Dasar Ilmu Pendidikan ini terdiri dari 9 bab yaitu: Bab 1 Konsep dan Teori Dasar Pendidikan Bab 2 Konsep Hubungan antara Manusia dan Pendidikan Bab 3 Jenis Lingkungan Pendidikan Bab 4 Konsep Pendidikan Seumur Hidup (Lifelong Education) Bab 5 Konsep Sistem Pendidikan Nasional Bab 6 Konsep Inovasi Pendidikan Bab 7 Dasar dan Tujuan Pendidikan Bab 8 Pendidikan Sebagai Sebuah Sistem Bab 9 Demokrasi Pendidikan

Zahroh, S. and Na'imah, N. (2020) 'Peran Lingkungan Sosial terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Jogja Green School', Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), pp.

Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”

Pendidikan merupakan kebutuhan manusia yang sangat penting karena pendidikan mempunyai tugas untuk menyiapkan SDM bagi pembangunan bangsa dan negara. Kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK) mengakibatkan perubahan dan pertumbuhan kearah yang lebih kompleks. Hal ini menimbulkan masalah-masalah sosial dan tuntutan-tuntutan baru yang tidak dapat diramalkan sebelumnya, sehingga pendidikan selalu menghadapi masalah karena adanya kesenjangan antara yang diharapkan dengan hasil yang dapat dicapai dari proses pendidikan Untuk mengatasi masalah tersebut, peranan pendidikan sangat dibutuhkan. Pendidikan menuntut adanya perhatian dan partisipasi dari semua pihak. Dengan adanya pendidikan akan dapat mencerdaskan siswa serta membentuk manusia seutuhnya yaitu manusia yang bertaqwa kepada Tuhan Yang Maha Esa. Pembangunan pendidikan seharusnya diutamakan karena suatu kemajuan bangsa dapat dilihat dari kemajuan pendidikan. Oleh karena itu komponen-konmponen yang ada dalam proses pendidikan seperti siswa, guru, proses belajarmengajar, manajemen, layanan pendidikan serta sarana penunjang lainnya harus terkoordinasi dan bekerjasama dengan baik.

Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) PAUD ialah pendidikan dan pembinaan yang diberikan kepada anak sejak lahir hingga ... Pendidikan dasar sembilan tahun ini merupakan bentuk Program Wajib Belajar yang dicanangkan 118 ______ ______ Ilmu ...

Bildung in the Digital Age

Exploring Bildung through Digital Media in Education

Bildung in the Digital Age explores the challenges and potentials of digitalization for educational theory and practice and identifies how the pedagogical concept of Bildung can be used to meet these demands. Discussing the educational landscape of a pandemic and post-pandemic world, the book describes how digitalization changes the media foundation of learning and teaching. It further raises questions of how we could think about Bildung in a digitalized world, how Bildung-based online teaching and learning can be implemented, and whether it is possible to understand Bildung and its emphasis on individual freedom and self-determination as a counter-concept to digital surveillance capitalism. The book will appeal to academics, researchers, and postgraduate students in the fields of digital learning, educational theory, and media education.

New, so-called digital competencies are remarkably difficult to justify. A closer look reveals basic requirements that can be addressed with references to Bildung's long-standing concept and with a return to traditional ideas of general ...

Human Aspects of IT for the Aged Population. Design, Interaction and Technology Acceptance

8th International Conference, ITAP 2022, Held as Part of the 24th HCI International Conference, HCII 2022, Virtual Event, June 26 – July 1, 2022, Proceedings, Part I

This two-volume set constitutes the refereed proceedings of the 8th International Conference on Human Aspects of IT for the Aged Population, ITAP 2022, held as part of the 24th International Conference, HCI International 2022, held as a virtual event, during June-July 2022. ITAP 2022 includes a total of 75 papers, which focus on topics related to designing for and with older users, technology acceptance and user experience of older users, use of social media and games by the aging population, as well as applications supporting health, wellbeing, communication, social participation and everyday activities. The papers are divided into the following topical sub-headings. Part I: Aging, Design and Gamification; Mobile, Wearable and Multimodal Interaction for Aging; Aging, Social Media and Digital Literacy; and Technology Acceptance and Adoption: Barriers and Facilitators for Older Adults Part II: Intelligent Environment for Daily Activities Support; Health and Wellbeing Technologies for the Elderly; and Aging, Communication and Social Interaction.

... made under the specific Pillar – monitoring, and lack of clarity around its scope and some of the key concepts” (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ news/study-assessment-implementation-code-practice-disinformation) (p.

Handbook of Research on TPACK in the Digital Age

The impact of digital technologies in education has called for teachers to be prepared to facilitate their students’ learning through communication, collaboration, critical thinking, and creativity. In order to create ideal learning environments for their students, teachers must develop a more integrated knowledge for infusing digital technologies as learning tools, a knowledge referred to as TPACK. The Handbook of Research on TPACK in the Digital Age provides innovative insights into teacher preparation for the effective integration of digital technologies into the classroom. The content within this publication represents the work of online learning, digital technologies, and pedagogical strategies. It is designed for teachers, educational designers, instructional technology faculty, administrators, academicians, and education graduate students, and covers topics centered on classroom technology integration and teacher knowledge and support.

Journal of Educational Computing Research, 41(3), 319–346. doi:10.2190/EC.41.3.d Dougherty, D. (2012). The maker movement. ... In E. Dubinsky & G. Harel (Eds.), The concept of function: aspects of epistemology and pedagogy (pp. 85–106).

Arbitration in the Digital Age

The Brave New World of Arbitration

Demonstrates the enormous impact that the use of technology is having, and will continue to have, on arbitration.

Based on these purposes of a handwritten signature, Article 7(1) EC-ML follows a flexible approach in determining its electronic equivalent. The provision reads: 'Where the law requires a signature of a person, that requirement be met ...

Multiple Perspectives on Problem Solving and Learning in the Digital Age

This edited volume with selected expanded papers from CELDA (Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age) 2009 (http://www.celda-conf.org/) addresses the main issues concerned with problem solving, evolving learning processes, innovative pedagogies, and technology-based educational applications in the digital age. There have been advances in both cognitive psychology and computing that have affected the educational arena. The convergence of these two disciplines is increasing at a fast pace and affecting academia and professional practice in many ways. Paradigms such as just-in-time learning, constructivism, student-centered learning and collaborative approaches have emerged and are being supported by technological advancements such as simulations, virtual reality and multi-agents systems. These developments have created both opportunities and areas of serious concerns. This volume aims to cover both technological as well as pedagogical issues related to these developments.

A conception of agents-based user modelling shell for intelligent knowledge assessment system. ... Papanastasiou, E. C. (2003). ... The power of e-learning: The essential guide for teaching in the digital age (p. 228).

Research Ethics in the Digital Age

Ethics for the Social Sciences and Humanities in Times of Mediatization and Digitization

The book discusses the multiple issues of a digital research ethic in its interdisciplinary diversity. Digitization and mediatization alter social behavior and cultural traditions, thereby generating new objects of study and new research questions for the social sciences and humanities. Furthermore, mediatization and digitization increase the data volume and accessibility of (quantitative) research and proliferate methodological opportunities for scientific analyses. Hence, they profoundly affect research practices in multiple ways. While consequences concerning the subjects, objects, and addressees of research in the social sciences and humanities have rarely been reflected upon, this reflection lies at the center of the book.

The Social Psychological Effects of Feedback on the Production of Internet Information Pools. ... des opérateurs en zone aseptique: Définition d'un modèle holistique de conception et études d'usage. PhD. ... European Commission (2011).