Sebanyak 3008 item atau buku ditemukan

Metodologi tafsir al-Qur'an kontemporer dalam pemikiran Fazlur Rahman

Tafsir Al-Amtsal (Jilid I)

Tafsir Kontemporer, Aktual, dan Populer

Setiap zaman mempunyai pelbagai tipologi, kemestian, dan tuntutannya sendiri. Semua itu beranjak dari situasi dan kondisi sosial, serta dari ditemukannya masalah-masalah baru dan pemahaman-pemahaman baru pada zaman itu. Bersamaaan dengan itu, setiap zaman juga mempunyai problema, kerumitan, dan kendala yang muncul akibat perubahan sosial dan budaya. Semua itu adalah bagian dari sebuah proses sejarah masyarakat. Artinya, pelbagai problema yang samar, kendala, dan kerancuan tak terkecuali juga menghampiri generasi masa kini. Untuk menyelesaikan hal-hal ini, setidaknya terdapat dua langkah. Pertama, mengulangi kembali penulisan khazanah-khazanah ilmiah dan intelektual Islam dengan bahasa kontemporer dan mempersembahkan ajaran-ajaran yang tinggi itu melalui konteks kekinian kepada ruh, jiwa, dan akal generasi masa kini. Kedua, menginferensi (istinbāth) pelbagai kebutuhan dan tuntutan-tuntutan yang berkaitan dengan zaman ini dari dasar-dasar universal Islam. Kitab Tafsīr al-Amtsāl ini disusun berdasarkan dua langkah dan tujuan tadi. Ditulis oleh seorang ulama masa kini, Syekh Nasir Makarim Syirazi, kitab tafsir ini lebih menekankan pada problema-problema konstruktif kehidupan—materiil ataupun spiritual—dan problema-problema sosial secara khusus, dan berkaitan secara dekat dengan kehidupan individual dan sosial. Ringkasnya, Tafsīr al-Amtsāl dirancang untuk menjawab pelbagai kebutuhan dan problema kekinian. Penulisannya jauh dari penggunaan istilah-istilah ilmiah yang rumit, sehingga ia dapat bermanfaat bagi semua kalangan. Terjemahan terkait dengan ayat ditampilkan secara jelas, akurat, dan menarik. Arti kata-kata dan asbāb al-nuzūl (sya‘n al-nuzūl) lebih diperhatikan, lantaran keduanya mempunyai peranan dalam pemahaman arti sebuah ayat. Tafsir semacam ini tentu saat ini sangat dibutuhkan, lantaran—seperti ungkapan Imam Ja’far Shadiq—“Orang yang mengetahui zamannya tidak akan bingung dan takut oleh timbulnya problema dan tantangan.”

Dengan demikian, manusia memerlukan pendidikan sejalan dengan kadar keperluannya pada ilmu. Manusia harus disempurnakan akalnya dan diarahkan instinknya menuju tujuan yang benar. Karena itulah para nabi, di samping merupakan pengajar ...

Global Perspectives on Teaching and Learning Paths in Islamic Education

The process of curriculum enhancement through various educational approaches aims to enhance quality assurance in the educational process itself. In Islamic education, traditional educational trends are enhanced by expanding the embodiment process on experiential learning to evaluate the achievement in creating outcomes that balance not only spirituality and morality but also quality of cognitive analytical performances. Global Perspectives on Teaching and Learning Paths in Islamic Education is a comprehensive scholarly book that provides broad coverage on integrating emerging trends and technologies for developing learning paths within Islamic education. Highlighting a wide range of topics such as digital ethics, psychology, and vocational education, this book is ideal for instructors, administrators, principals, curriculum designers, professionals, researchers, academicians, and students.

Highlighting a wide range of topics such as digital ethics, psychology, and vocational education, this book is ideal for instructors, administrators, principals, curriculum designers, professionals, researchers, academicians, and students.

Improving the Pedagogy of Islamic Religious Education in Secondary Schools

The Role of Critical Religious Education and Variation Theory

This timely book focusses on the central issues and questions which emerge in relation to the teaching and learning of Islam in confessional and constructivist religious education. Considering the consequences of a lack of diversity in the Islamic Religious Education curriculum, the text also explores the challenges faced by Muslim pupils in connection with secularism and radical Islam. Through rich analysis of research carried out across Muslim and public secondary schools in the UK, this book develops a meaningful pedagogy of Islamic Religious Education. In particular, the volume investigates the benefits of Critical Religious Education and Variation Theory frameworks on student learning in Religious Education classrooms and illustrates how these didactic frameworks can help to ameliorate distinct problems seen across Islamic Religious Education. Chapters identify discrete pedagogical issues that arise in the confessional and constructivist approaches to Islamic Education, such as students’ difficulties in relating to concept of Islam, and progressive approaches taken in public schools. In addressing these, the text proposes a new theoretical and pedagogical approach to the teaching of Islam, which draws on the philosophy of Critical Realism, the theories of Critical Religious Education, and Variation Theory. This book will be of great interest to postgraduate students, researcher scholars and academics in the fields of religion and education and Islamic studies. In addition, it will be of interest to social equity professionals and public policy decision makers.

The Role of Critical Religious Education and Variation Theory Ayse Demirel Ucan. Davies, P., & Dunnill, R. (2008). 'Learning study' as a model of collaborative practice in initial teacher education. Journal of Education for Teaching, ...

Praktek Shalat Praktis Versi Madzhab Syafiiy Dari Takbir Hingga Salam

Buku ini Penulis khususkan untuk pembahasan tentang kajian fiqih yang terkait dengan ibadah shalat. Penulis juga sengaja memberi judul buku ini dengan nama “Praktek Shalat Praktis Versi Madzhab Syafi’iy Dari Takbir Hingga Salam” dengan maksud ingin menyam

Pengantar Pernikahan sebagaimana ibadah lainnya dalam Islam terdiri dari
sejumlah rukun yang harus terpenuhi. Rukun tersebut terdiri dari kedua calon
pengantin, wali nikah, dua saksi, serta Ijab dan Qabul. Keberadaan wali
dianggap ...