Sebanyak 5315 item atau buku ditemukan

Buku Ajar Bermain & Permainan Anak Usia Dini

Buku Ajar Bermain dan Permainan Anak Usia Dini yang ada di tangan pembaca ini adalah buku yang akan mengungkap dan menguraikan secara komprehensif tentang hakikat bermain dan permainan anak usia dini, serta berbagai teori yang mendasarinya. Selain itu, buku ini dilengkapi dengan soal-soal latihan yang dapat dijadikan sebagai alat evaluasi pembelajaran. Oleh karena itu, buku ini sangat layak dijadikan sebagai salah satu referensi utama pada program studi PGPAUD, PGTK, PIAUD di seluruh perguruan tinggi di Indonesia, khususnya untuk mata kuliah Bermain dan Permainan Anak Usia Dini, Bermain dan Belajar Anak Usia Dini, dan Pengembangan Alat Permainan Edukatif. Di samping itu, buku ini juga cocok digunakan untuk orang tua, pendidik dan praktisi PAUD sebagai dasar dalam memilihkan alat permainan edukatif, serta mendampingi anak-anak dalam bermain. Buku persembahan penerbit PrenadaMediaGroup

Maksudnya dengan bermain sesungguhnya anak sedang melakukan
pembelajaran, baik itu fisik-motorik, ... maka diperlukan sebuah buku yang dapat
dijadikan sebagai pedoman dan hasanah intelektual orang tua maupun pendidik
anak ...

Sistem kepemimpinan dalam masyarakat pedesaan daerah Kalimantan Selatan

The system of leadership in village society in the South Kalimantan region.

Pemimpin - pemimpin di bidang pendidikan baik di Tilahan tidak mempunyai
gelar khusus . Panggilan yang umum dipakai oleh warga desa terhadap seorang
pimpinan pendidikan terutama yang memang profesinya guru atau mereka yang
 ...

NILAI-NILAI PROFETIK DALAM KEPEMIMPINAN MODERN PADA MANAJEMEN KINERJA

Buku ini, merupakan suatu studi teoritis dalam bidang manajemen dan kepemimpinan. Penulisan buku ini, bermula dari keinginan penulis untuk menyebarkan informasi dari hasil studi teoritis. Dengan demikian, para pemimpin khususnya dan masyarakat secara umum, me-ngetahui bagaimana menjalankan amanah kepemimpinan pada manajemen kinerja di suatu organisasi yang berlandaskan pada teladan Nabiyullāh wa Rasulullāh Muhammad SAW. Selanjutnya, sebagai akademisi penulis memiliki tanggungjawab sosial dalam menyebarluaskan ilmu pengetahuan dan pengalaman yang dimiliki.

Buku ini, merupakan suatu studi teoritis dalam bidang manajemen dan kepemimpinan.

Kepekaan Nombor, Numerasi dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Pendidikan Matematik Sekolah Rendah (Penerbit USM)

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21. Penulisan ini memfokuskan kemahiran berfikir dalam pembelajaran matematik melalui kefahaman konsep nombor dan dibincangkan dalam rangka kepekaan nombor, numerasi dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Seterusnya, KBAT dalam matematik dilihat sebagai asas kepada kefahaman matematik lebih tinggi dan juga pengantar kejayaan bidang lain. Pengalaman murid semasa mempelajari matematik pada tahap awal ini adalah penting dalam membentuk kepercayaan dan nilai mereka terhadap matematik. Kepekaan nombor, numerasi dan KBAT dibincangkan daripada perspektif dua elemen utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu murid dan guru. Pertama, perspektif kognitif murid melibatkan perwakilan dalaman dan luaran serta strategi penyelesaian masalah matematik. Kedua, proses pengajaran dan pembelajaran guru sangat berkait rapat dengan pembentukan kepekaan nombor, numerasi dan KBAT murid. Proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan daripada perspektif kepercayaan dan pengetahuan guru berkaitan pengajaran dan pembelajaran yang membentuk KBAT. Pertama, daripada aspek kognitif, kefahaman konsep nombor dilihat sebagai cara maklumat diwakili dan distrukturkan dengan merujuk kepada kebolehan seseorang menghubungkan idea, fakta atau prosedur. Sesuatu idea matematik boleh diwakili suatu bentuk perwakilan atau pelbagai perwakilan. Kefahaman terbentuk apabila perwakilan idea, fakta atau prosedur matematik menjadi sebahagian daripada jaringan perwakilan. Kajian menunjukkan bahawa walaupun murid mempunyai strategi menyelesaikan masalah yang dikemukakan, kepekaan nombor mereka membantu membentuk strategi bermakna. Sehubungan itu, maklumat tentang cara murid menyelesaikan masalah yang diberikan adalah lebih penting daripada sama ada mereka dapat memberikan penyelesaian yang betul atau sebaliknya. Kedua, daripada aspek pengajaran dan pembelajaran guru, dua perkara utama yang akan dibincangkan ialah kepercayaan guru tentang matematik dan kriteria pengajaran guru serta amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT berdasarkan penyelidikan yang telah dijalankan. Kepercayaan guru dikaji mengikut kerangka matematik sebagai disiplin formal dan informal. Kerangka yang sama digunakan untuk mengkaji kepercayaan guru terhadap pengajaran matematik. Kesimpulan mencadangkan bahawa sebahagian besar guru matematik sekolah rendah mempunyai campuran kedua-dua kepercayaan yang formal dan tidak formal. Penulisan ini juga membincangkan penyelidikan, kriteria pengajaran guru dan amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT. Kajian pengajaran matematik guru menunjukkan kemunculan aspek-aspek tertentu pengajaran seperti ciri-ciri guru yang baik dan penglibatan pelajar yang berkesan. Walau bagaimanapun, aspek-aspek lain pengajaran seperti pengetahuan kandungan pedagogi guru dan perkaitan matematik kepada kandungan dilihat sebagai sangat mencabar kepada guru. Justeru, untuk melaksanakan KBAT dengan berkesan, aspek murid yang merujuk kepada perkembangan kognitif mereka, khususnya perwakilan dan strategi penyelesaian masalah harus diambil kira. Selain itu, latihan profesional guru seharusnya menangani kepercayaan asas guru terhadap matematik kerana sistem kepercayaan guru ialah pengemudi utama dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21.

Politik pendidikan

menggugat birokrasi pendidikan nasional

Political influence in Islamic formal and non-formal education in Indonesia.

Thaba , Abdul Aziz , Islam dan Negara dalam Politik Orde Baru , Jakarta : Gema
Insani Press , 1996 . Tholkhah , Imam ... Umar , Nasaruddin , Argumen
Kesetaraan Jender : Perspektif Al - Qur'an , Jakarta : Paramadina , 1999 .
Undang ...

Manajemen Pendidikan

Penerapan manajemen pendidikan agar tujuan pendidikan di sekolah dapat tercapai secara efektif dan efisien, maka proses manajemen pendidikan memiliki peranan yang sangat penting, karena bagaimanapun sekolah merupakan suatu sistem yang di dalamnya melibatkan berbagai komponen dan sejumlah kegiatan yang perlu dikelola secara baik, sekolah tanpa didukung proses manajemen yang baik, boleh jadi hanya akan menghasilkan kesemerautan lajunya organisasi, yang pada gilirannya tujuan pendidikan pun tidak akan pernah tercapai secara semestinya. Buku ini terdiri dari 10 (sepuluh) bab, yaitu : Bab 1 Konsep Dasar Manajemen Pendidikan Bab 2 Manajemen Kurikulum Bab 3 Biaya Pendidikan Bab 4 Manajemen Kurikulum Bab 5 Evaluasi Bab 6 Kepemimpinan Dalam Manajemen Pendidikan Bab 7 Pengembangan Kompetensi Bab 8 Pengembangan Kurikulum Bab 9 Pemasaran Manajemen Pendidikan Bab 10 Manajemen Pendidikan Di Era Digital

Penerapan manajemen pendidikan agar tujuan pendidikan di sekolah dapat tercapai secara efektif dan efisien, maka proses manajemen pendidikan memiliki peranan yang sangat penting, karena bagaimanapun sekolah merupakan suatu sistem yang di ...

Manajemen Sumber Daya Pembelajaran Bahasa Berbantuan Komputer

Computer Assisted Language Learning

Materi buku ini terdiri dari enam bab yang meliputi gambaran tentang CALL, model pembelajaran CALL, pengajaran era digital, perangkat penulisan CALL, evaluasi aplikasi CALL dan terakhir desain dan pengembangan CALL. Semua pembahasan dideskripsikan dengan sistematis dan mudah sehingga para pemula pun dalam dunia digital akan mudah mengikuti pembahasanpembahasan materi tersebut.

Materi buku ini terdiri dari enam bab yang meliputi gambaran tentang CALL, model pembelajaran CALL, pengajaran era digital, perangkat penulisan CALL, evaluasi aplikasi CALL dan terakhir desain dan pengembangan CALL.