Sebanyak 284 item atau buku ditemukan

Pembelajaran Sains dan Matematika Anak Usia Dini

Sains dan matematika merupakan salah satu Spembelajaran yang dapat dikenalkan pada anak sejak usia dini. Anak usia dini sudah mampu dalam menerima konsep sains dan matematika sederhana. Pengenalan sains dan matematika pada anak perlu diberikan dengan cara yang tepat dan pemilihan kegiatan yang sesuai dengan tingkat perkembangan anak. Buku ini berisikan penjelasan mengenai sains dan matematika untuk anak usia dini dari pengertian, konsep dasar kegiatan, dan juga penilaian kemampuan sains dan matematika bagi anak usia dini. Buku ini dapat digunakan oleh praktisi, guru, dan juga mahasiswa untuk menambah wawasan mengenai sains dan matematika untuk anak usia dini, sehingga penerapan kegiatan sains dan matematika dapat dilakukan dengan baik dan sesuai dengan tingkat perkembangan anak.

Sains dan matematika merupakan salah satu Spembelajaran yang dapat dikenalkan pada anak sejak usia dini.

Kemampuan Berbahasa, Sains Dan Matematika

Pendidikan bagi anak usia dini semakin populer . Orang tua semakin merasakan
pentingnya memberikan pendidikan kepada anak sejak dini dan berlomba
memberikan fasilitas pendidikan terbaik bagi anak - anaknya . Perkembangan ...

Kepekaan Nombor, Numerasi dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Pendidikan Matematik Sekolah Rendah (Penerbit USM)

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21. Penulisan ini memfokuskan kemahiran berfikir dalam pembelajaran matematik melalui kefahaman konsep nombor dan dibincangkan dalam rangka kepekaan nombor, numerasi dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Seterusnya, KBAT dalam matematik dilihat sebagai asas kepada kefahaman matematik lebih tinggi dan juga pengantar kejayaan bidang lain. Pengalaman murid semasa mempelajari matematik pada tahap awal ini adalah penting dalam membentuk kepercayaan dan nilai mereka terhadap matematik. Kepekaan nombor, numerasi dan KBAT dibincangkan daripada perspektif dua elemen utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu murid dan guru. Pertama, perspektif kognitif murid melibatkan perwakilan dalaman dan luaran serta strategi penyelesaian masalah matematik. Kedua, proses pengajaran dan pembelajaran guru sangat berkait rapat dengan pembentukan kepekaan nombor, numerasi dan KBAT murid. Proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan daripada perspektif kepercayaan dan pengetahuan guru berkaitan pengajaran dan pembelajaran yang membentuk KBAT. Pertama, daripada aspek kognitif, kefahaman konsep nombor dilihat sebagai cara maklumat diwakili dan distrukturkan dengan merujuk kepada kebolehan seseorang menghubungkan idea, fakta atau prosedur. Sesuatu idea matematik boleh diwakili suatu bentuk perwakilan atau pelbagai perwakilan. Kefahaman terbentuk apabila perwakilan idea, fakta atau prosedur matematik menjadi sebahagian daripada jaringan perwakilan. Kajian menunjukkan bahawa walaupun murid mempunyai strategi menyelesaikan masalah yang dikemukakan, kepekaan nombor mereka membantu membentuk strategi bermakna. Sehubungan itu, maklumat tentang cara murid menyelesaikan masalah yang diberikan adalah lebih penting daripada sama ada mereka dapat memberikan penyelesaian yang betul atau sebaliknya. Kedua, daripada aspek pengajaran dan pembelajaran guru, dua perkara utama yang akan dibincangkan ialah kepercayaan guru tentang matematik dan kriteria pengajaran guru serta amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT berdasarkan penyelidikan yang telah dijalankan. Kepercayaan guru dikaji mengikut kerangka matematik sebagai disiplin formal dan informal. Kerangka yang sama digunakan untuk mengkaji kepercayaan guru terhadap pengajaran matematik. Kesimpulan mencadangkan bahawa sebahagian besar guru matematik sekolah rendah mempunyai campuran kedua-dua kepercayaan yang formal dan tidak formal. Penulisan ini juga membincangkan penyelidikan, kriteria pengajaran guru dan amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT. Kajian pengajaran matematik guru menunjukkan kemunculan aspek-aspek tertentu pengajaran seperti ciri-ciri guru yang baik dan penglibatan pelajar yang berkesan. Walau bagaimanapun, aspek-aspek lain pengajaran seperti pengetahuan kandungan pedagogi guru dan perkaitan matematik kepada kandungan dilihat sebagai sangat mencabar kepada guru. Justeru, untuk melaksanakan KBAT dengan berkesan, aspek murid yang merujuk kepada perkembangan kognitif mereka, khususnya perwakilan dan strategi penyelesaian masalah harus diambil kira. Selain itu, latihan profesional guru seharusnya menangani kepercayaan asas guru terhadap matematik kerana sistem kepercayaan guru ialah pengemudi utama dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21.

Smart Practice Book Matematika untuk PAUD & TK

Kemampuan anak dalam belajar berhitung atau matematika dipengaruhi oleh dukungan orang tua. Salah satu peran orang tua adalah dengan memberikan buku latihan yang dapat mengasah kemampuan anak. Belajar yang menyenangkan bagi mereka adalah salah satunya dengan mengombinasikan aktivitas menggambar dan mewarnai, seperti yang ada di dalam buku ini. Materi isi dalam buku ini sudah disusun sesuai tahapan perkembangan anak dalam mengenal angka, melatih penjumlahan, pengurangan, dan prinsip dasar waktu. Diselingi dengan aktivitas menggambar dan mewarnai yang dapat mengoptimalkan kreativitasnya. Sangat cocok untuk media belajar anak usia 3-6 tahun. - Buku Praktis Matematika untuk usia PAUD dan TK dari Penerbit Cikal Aksara -

Kemampuan anak dalam belajar berhitung atau matematika dipengaruhi oleh dukungan orang tua.

FIQH Kajian Tematik Ibadah, Perdata Dan Pidana Islam

Buku yang berjudul FIQH: Kajian Tematik Ibadah, Perdata dan Pidana Islam ini, yang di dalamnya penulis mencoba melacak dan menguak sisi normatif, historis, teoritis dan praktis hal ihwal yang bersinggungan dengan Ibadah, Perdata dan Pidana Islam dan berbagai problematikanya. Dalam mengkaji dan menganalisis data, penulis gali melalui data primer yang termaktub dalam al-Quran dan al-Hadits, disertai data sekunder melalui opini para fuqaha, utamanya madzahib al-Arbaah (Imam Abu Hanifah, Malik, Syafii dan Ahmad). Sehingga data yang diperoleh tentang Ibadah, Perdata dan Pidana Islam tersebut lebih komplit, akurat, credible, valid dan universal. Iringan shalawat terbingkai salam, semoga senantiasa Allah curahkan kepada Revolusioner dunia baginda Nabi Muhammad saw., yang telah membina dan membawa umat manusia dari gelapnya kebodohan menuju sinar ilmu pengetahuan di setiap lini kehidupan, serta semua keluarga, para sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga akhir masa. Buku ini juga telah disesuaikan dengan garis-garis besar Silabi yang diterbitkan Ditjen Pendis Kemenag RI, kemudian penulis kembangkan sesuai konsepsi yang tertuang dalam syariat Islam. Buku ini bukan saja untuk STAIN/IAIN/UIN, tetapi juga untuk PTAIS dan Umum, khususnya Jurusan Tarbiyah dan Syariah.

Buku yang berjudul FIQH: Kajian Tematik Ibadah, Perdata dan Pidana Islam ini, yang di dalamnya penulis mencoba melacak dan menguak sisi normatif, historis, teoritis dan praktis hal ihwal yang bersinggungan dengan Ibadah, Perdata dan Pidana ...

Sains Matematik dalam acuan bahasa Melayu dan Islam

Buku ini memuatkan sepuluh makalah terpilih yang sarat dengan pemikiran Shaharir dalam pelbagai aspek bidang kepakarannya, termasuklah pengislaman ilmu, gagasan pemeribumian ilmu dalam konteks Tamadun Melayu, pengurusan, kewangan, serta kritikan Teori Kenisbian dan Teori Quantum. Himpunan makalah ini memperlihatkan kesarjanaan beliau dan membuktikan betapa mengheningnya pendirian dan perjuangannya serta polimatesnya Shaharir.

tetapi tidak pula ditonjolkan ilmu yang dibicarakan ini, iaitu ilmu kepemimpinan
dan kepengurusan yang antara lainnya membicarakan 18 sifat pemimpin dan
pengurus unggul di bawah judul Pustaka Asta Dasa Parateming Prabu yang ...