Sebanyak 1408 item atau buku ditemukan

Kelestarian dan Dinamisme Kearifan Tempatan Dalam Pendidikan (Penerbit USM)

Buku ini mengandungi tujuh makalah yang berkisar tentang pelbagai pendekatan melestarikan ilmu kearifan tempatan dalam bidang pendidikan, sama ada dalam sistem formal atau sistem tidak formal. Kekuatan ilmu kearifan tempatan dalam pendidikan ditonjolkan dalam bentuk animasi Upin dan Ipin, seni silat cekak, pemainan galah panjang, alam sekitar, pengajaran sains dan sosiobudaya masyarakat Penan. Kearifan tempatan ialah ilmu yang penting untuk dipelihara agar kekal lestari dan boleh terus digunakan bagi menyumbang kepada perkembangan positif dunia pendidikan formal dan pendidikan tidak formal. Ilmu kearifan juga bersifat dinamik dan boleh digunakan dalam pelbagai peringkat pendidikan dengan pendekatan yang berbeza.

Buku ini mengandungi tujuh makalah yang berkisar tentang pelbagai pendekatan melestarikan ilmu kearifan tempatan dalam bidang pendidikan, sama ada dalam sistem formal atau sistem tidak formal.

Mengurus & membiayai pendidikan di Malaysia

Educational budget and cost in Malaysia.

Mempunyai asas pendidikan formal yang kukuh . 2 . Mempelajari cara belajar . 3
. Memiliki tabiat atau kebiasaan belajar sepanjang hayat . 4 . Menjadi pakar atau
mahir . 5 . Berkemampuan bekerja secara berpasukan . Kebolehan seseorang ...

100 Panduan Membina Amalan yang Baik dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak

Hal ini boleh berlaku biarpun dalam situasi yang paling formal dan telah
ditentukan. Sikap suka bermain, yang kami gelar sebagai 'faktor keseronokan',
menyatukan fleksibiliti dalam struktur, kespontanan dan improvisasi yang kreatif.

Kemahiran berfikir aras tinggi: untuk institut pendidikan guru dan universiti

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi: Untuk Institut Pendidikan Guru Dan Universiti "Berfikir adalah bauran antara perkara-perkara metafizikal, kimia, fizikal dan biologis" -Edward De Bono

Logik bersifat formal dan berstruktur. Maka itulah sebabnya proses logik dapat
dijalankan oleh komputer dengan lebih pantas dan tepat daripada keupayaan
otak manusia. D. Hume, 1888, mengemukakan pendapat unsur-unsur pertama
bagi ...

Gaya-gaya Kepimpinan dalam Pendidikan

Buku ini merumuskan semua gaya kepimpinan sebagai panduan untuk guru-guru pelatih, guru, pengetua dan juga pengurus-pengurus organisasi.

Weber (1947) pula menghuraikan, karisma sebagai satu bentuk pengaruh yang
bukan berbentuk kuasa tradisi atau formal tetapi lebih kepada persepsi pengikut
bahawa pemimpin dianugerahkan sifat-sifat luar biasa. Menurut Weber, karisma
 ...

Makna Baharu Perubahan Pendidikan

Dalam masyarakat demokrasi, adakah wajar hubungan pertama seseorang
dengan institusi formal terlalu bersifat antidemokrasi? – Bowles dan Gintis (1976,
hlm. 250–251) Dalam bidang inovasi pendidikan, memang mengejutkan apabila
 ...

Pemerkasaan pendidikan bahasa Melayu dari teori ke praktik

Theory and practice of study and teaching of Malay language in Malaysian education.

Pantun Melayu yang diperkenalkan dalam komponen sastera secara formal
dalam kurikulum pendidikan bahasa Melayu pada tahun 2001 , sedikit sebanyak
dapat membantu mempertingkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di ...

Kepimpinan pendidikan di Malaysia

1; Kepimpinan dan pelaksanaan : Dasar pendidikan Kebangsaan -- 2; Kepimpinan dan wawasan pendidikan negara -- 3; Membestarikan sekolah dan peranan Pengetua -- 4; Sekolah penyayang -- 5; Polisi bahasa dan satera dalam pendidikan Malaysia -- 6; SekolahBestari -- 7; Sekolah Wawasan -- 8; Dasar pendidikan khas di Malaysia -- 9; Pendidikan di Malaysia : Cabaran dan harapan -- 10; Pengajian Jarak Jauh di Malaysia.

Dalam konteks pendidikan , penggunaan sastera dalam pengajaran bahasa
dilaksanakan dalam sistem pendidikan formal yang bermula dalam abad ke - 19
. Tetapi , ia terancang pada tahun 1988 apabila dilaksanakan Kurikulum ...

Dinamika sistem pendidikan tinggi

1 JENIS PENDIDIKAN Terdapat tiga jenis perantaraan pendidikan , iaitu secara
informal , nonformal , dan formal . Sejak dilahirkan dan mungkin ketika masih di
dalam kandungan lagi , seseorang itu telah dilatih dan diajar tentang bagaimana
 ...