Sebanyak 460 item atau buku ditemukan

Character Education for 21st Century Global Citizens

Proceedings of the 2nd International Conference on Teacher Education and Professional Development (INCOTEPD 2017), October 21-22, 2017, Yogyakarta, Indonesia

Character Education for 21st Century Global Citizens contains the papers presented at the 2nd International Conference on Teacher Education and Professional Development (InCoTEPD 2017), Yogyakarta, Indonesia, 20—21 October 2017. The book covers 7 topics: 1) Values for 21st century global citizens 2) Preparing teachers for integrative values education 3) Teacher professional development for enhanced character education 4) Curriculum/syllabus/lesson plan/learning materials development for integrated values education 5) Developing learning activities/tasks/strategies for character education 6) Assessing student’s character development (values acquisition assessment) 7) Creating/managing conducive school culture to character education.

Proceedings of the 2nd International Conference on Teacher Education and Professional Development (INCOTEPD 2017), October 21-22, 2017, Yogyakarta, Indonesia Endah Retnowati, Anik Ghufron, Marzuki, Kasiyan, Adi Cilik Pierawan, Ashadi ...

Implementasi Kebijakan Publik : Konsep Pengentasan Kemiskinan Nelayan Tradisional di Indonesia

Public Policy Implementation: The Concept of Poverty Alleviation of Traditional Fishermen in Indonesia

Jika kita berbicara tentang kemiskinan, tentu tak akan ada habisnya karena kemiskinan terus menjadi masalah fenomenal khususnya Indonesia yang merupakan negara berkembang. Masalah kemiskinan yang ada di Indonesia merupakan masalah sosial yang senantiasa relevan untuk dikaji secara terus-menerus. Ini bukan saja karena masalah kemiskinan telah ada sejak lama dan masih hadir ditengah-tengah kita saat ini, tetapi karena ini gejalanya semakin meningkat sejalan dengan krisis multidimensional yang masih dihadapi bangsa Indonesia. Hal ini juga dikarenakan Indonesia merupakan salah satu negara yang tingkat kesejahteraan rakyatnya masih jauh di bawah tingkat kesejahteraan negara-negara maju. Sebagaimana diketahui, nelayan bukanlah suatu entitas tunggal. Mereka terdiri dari beberapa kelompok, yang dilihat dari segi pemilikan alat tangkap dapat dibedakan menjadi tiga kelompok, yaitu: nelayan buruh, nelayan juragan, dan nelayan perorangan. Nelayan buruh adalah nelayan yang bekerja dengan alat tangkap milik orang lain. Sebaliknya nelayan juragan adalah nelayan yang memiliki alat tangkap yang dioperasikan oleh orang lain. Adapun nelayan perorangan adalah nelayan yang memiliki peralatan tangkap sendiri, dan dalam pengoperasiannya tidak melibatkan orang lain. Dari ketiga jenis nelayan tersebut, pada umumnya nelayan juragan tidak miskin. Kemiskinan cenderung dialami oleh nelayan perorangan dan buruh nelayan. Oleh karena kedua jenis kelompok nelayan itu jumlahnya mayoritas, maka citra tentang kemiskinan melekat pada kehidupan nelayan. Citra kemiskinan nelayan itu sesungguhnya suatu ironi, mengingat Indonesia memiliki wilayah laut yang sangat luas, lebih luas daripada wilayah darat. Di dalam wilayah laut juga terdapat berbagai sumberdaya yang memiliki potensi ekonomi tinggi, yang semestinya dapat dimanfaatkan untuk menjamin kesejahteraan hidup nelayan dan keluarganya.

KUR disalurkan oleh 7 bank pelaksana yaitu Mandiri, BRI, BNI, Bukopin, BTN, BRI Syariah dan Bank Syariah Mandiri (BSM). ... Pada dasarnya, KUR merupakan modal kerja dan kredit investasi yang disediakan secara khusus untuk unit usaha ...

Integrasi keuangan dan moneter di Asia Timur

peluang dan tantangan bagi Indonesia

Analysis on the international economic integration and monetary in East Asian countries, including Indonesia.

Analysis on the international economic integration and monetary in East Asian countries, including Indonesia.

Ilmu pengetahuan, teknologi & pembangunan bangsa

menuju dimensi baru pembangunan Indonesia

Application of science and technology on national development, and impact on socio-economic conditions in Indonesia; collected articles.

Tapi tidak bergulir , dalam arti , ti- dak ada inisiatif dari perbankan pemerintah atau swasta na- sional untuk siap mendukung penjaulan produk BPIS de- ngan fasilitas kredit dari bank kita . Kendati demikian , tidak berarti BUMNIS rugi ...

Gender dalam ilmu pengetahuan dan teknologi

perkembangan, kebijakan & tantangannya di Indonesia

On gender equality in the science and technology in Indonesia; collection of articles.

Kajian ini juga menekankan pentingnya intervensi institusional dalam penciptaan lapangan pekerjaan dan kewirausahaan berbasis teknologi dengan dimensi yang seimbang pada gender . Dengan semakin baiknya kontur institusi iptek dengan ...

Creating Multicultural Citizens

A Portrayal of Contemporary Indonesian Education

Despite the largest-scale decentralisation of education since 1999, which broadly led to the marketisation of education, it is not clear how school education responds to the multicultural realities of Indonesian society and ethno-religious conflicts. Creating Multicultural Citizens presents a comprehensive evaluation of contemporary education in the largest democratic Muslim country in the world, focusing on the ways in which education prepares citizens for a multicultural society. It thoroughly examines the state-religion-community roles in the field of education in developing the Indonesian people. Using a qualitative ethnographic methodology, the author presents six case studies of different schools, including religious, non-religious, state and private schools, in two different provinces in Indonesia. It particularly explores: Evolving but contested theories of multiculturalism and multicultural education; Education changes and reforms in post-Suharto Indonesia; Government policies for multicultural education and school curriculum; School leadership for education for diversity; Roles of religious education in schools in nurturing multicultural beliefs, values and attitudes; Extra-curricular activities and tolerance; Students’ perspectives of multiculturalism and the ideal society; The promising development of a pesantren (Islamic boarding school in establishing multicultural education. It is the first book to explore how education in Indonesia helps contribute to the creation of tolerant and multicultural citizens and is essential reading for anyone involved in Indonesian education and international higher education.

It is the first book to explore how education in Indonesia helps contribute to the creation of tolerant and multicultural citizens and is essential reading for anyone involved in Indonesian education and international higher education.

Kurikulum Pendidikan

Konsep Dasar, Landasan,Komponen, Pengembangan, Implementasi, Evaluasi dan Dinamika Perkembangannya di Indonesia

Penulisan buku ini terinspirasi dari semakin mendesaknya kebutuhan akan pemahaman komprehensif insan pendidikan pada semua level pendidikan tentang kurikulum di tengah dinamika dan perubahan yang tiada hentinya terjadi. Untuk konteks Indonesia, perubahan kurikulum pada jenjang pendidikan dasar dan menengah, serta jenjang pendidikan tinggi merupakan suatu keniscayaan. Pada jenjang pendidikan dasar dan menengah, kemendikbudristek sedang mengimplementasikan kurikulum baru yakni Kurikulum Merdeka; sedangkan pada jenjang pendidikan tinggi, insan pendidikan sedang disibukkan dengan penerapan kurikulum dengan nama Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM). Penerapan kurikulum baru idealnya mengandaikan pemahaman stakeholder dari semua lapisan terhadap kajian paling dasar dan pokok tentang kurikulum. Kehadiran buku ini diharapkan dapat memberikan kesegaran bagi insan pendidikan di tengah hiruk pikuk perubahan yang tak terelakkan. Insan pendidikan kiranya dihantar untuk memahami lebih dalam tentang kurikulum dan akhirnya memiliki kecakapan yang memadai dalam mengimplementasikan kurikulum baru yang sedang diterapkan. Buku ini disusun menurut sistematika sebagai berikut: Bab I membahas tentang konsep dasar kurikulum dan ruang lingkupnya; Bab II membahas tentang landasan-landasan kurikulum; Bab III membahas tentang komponen kurikulum; Bab IV menelusuri tentang pengembangan kurikulum; Bab V berisi tentang implementasi kurikulum; Bab VI membahas tentang evaluasi kurikulum; dan akhirnya, bab VII membahas tentang dinamika perkembangan kurikulum di Indonesia.

Penulisan buku ini terinspirasi dari semakin mendesaknya kebutuhan akan pemahaman komprehensif insan pendidikan pada semua level pendidikan tentang kurikulum di tengah dinamika dan perubahan yang tiada hentinya terjadi.

Islamic Education and Indoctrination

The Case in Indonesia

Islamic schools, especially madrasahs, have been viewed as sites of indoctrination for Muslim students and militants. Some educators and parents in the United States have also regarded introductory courses on Islam in some public schools as indoctrinatory. But what do we mean by "indoctrination"? And is Islamic education indoctrinatory? This book critically discusses the concept of indoctrination in the context of Islamic education. It explains that indoctrination occurs when a person holds to a type of beliefs known as control beliefs that result in ideological totalism. Using Indonesia as an illustrative case study, the book expounds on the conditions for an indoctrinatory tradition to exist and thrive. Examples include the Islamic school co-founded by Abu Bakar Ba’asyir and the militant organisation Jemaah Islamiyah. The book further proposes ways to counter and avoid indoctrination through formal, non-formal, and informal education. It argues for the creation and promotion of educative traditions that are underpinned by religious pluralism, strong rationality, and strong autonomy. Examples of such educative Muslim traditions in Indonesia will be highlighted. Combining philosophical inquiry with empirical research, this book is a timely contribution to the study of contemporary and often controversial issues in Islamic education.

But what do we mean by "indoctrination"? And is Islamic education indoctrinatory? This book critically discusses the concept of indoctrination in the context of Islamic education.