Sebanyak 197 item atau buku ditemukan

Content Evaluation of the Physical Education Teacher Preparation Program at Umm Al-Qura University in Makkah, Saudi Arabia

These purposes are received from the Holy Quran and from Prophet Mohammed
( P.B.U.H. ) when he said , " A strong believer is better and is more lovable to God
than a weak believer . " An aphorism transmitted by tradition states , " Teach ...

System of Education in Medieval India, 1526 to 1761 A.D.

In his very boyhood , he committed to memory the whole of the Holy Quran and
then devoted himself to acquire knowledge of prevalent sciences . After receiving
education from his father he went to Sialkot . وبصفری از حفظ قرآن مجید فراغت ...

Buku Sakti Perbab Matematika SD Kelas 5

Panduan Wajib Pelajar dan Guru

Inilah konsep terbaru mempelajari dengan begitu mudahnya. Siapa pun kamu pasti akan dengan mudahnya menguasai Matematika dengan panduan buku ini. Coba saja lihat pembahasan Per-Babnya, semua diulas dengan begitu detail dan jelas. Setelahnya, kamu akan disajikan soal-soal dengan berbagai variasi yang menjadi soal-soaal tersulit di Bab tersebut. Kenapa harus soal-soal tersulit ? Tentu saja yang tersulit, agar metode pembelajaran ini berjalan dengan baik. Jangan khawartir buku ini yang diterbitkan oleh KUNCI AKSARA maka kalian akan tahu cara penyelesaiannya pun diulas secara tepat dan akurat, hal ini pastinya akan semakin membuat kamu mengerti bagaimana jalan atau cara penyelesaian dari soal tersulit di bab tersebut. Dalam buku ini terdapat ringkasan materi, pembahasan, rumus lengkap & soal - soal paling sulit dalam setiap bab dan dirancang berdasarkan kurikulum 2013. -Lembar Langit Indonesia Group-

Inilah konsep terbaru mempelajari dengan begitu mudahnya.

Buku Sakti Perbab Matematika SD Kelas 3

Panduan Wajib Pelajar dan Guru

Inilah konsep terbaru mempelajari dengan begitu mudahnya. Siapa pun kamu pasti akan dengan mudahnya menguasai Matematika dengan panduan buku ini. Coba saja lihat pembahasan Per-Babnya, semua diulas dengan begitu detail dan jelas. Setelahnya, kamu akan disajikan soal-soal dengan berbagai variasi yang menjadi soal-soaal tersulit di Bab tersebut. Kenapa harus soal-soal tersulit ? Tentu saja yang tersulit, agar metode pembelajaran ini berjalan dengan baik. Jangan khawartir buku ini yang diterbitkan oleh KUNCI AKSARA maka kalian akan tahu cara penyelesaiannya pun diulas secara tepat dan akurat, hal ini pastinya akan semakin membuat kamu mengerti bagaimana jalan atau cara penyelesaian dari soal tersulit di bab tersebut. Dalam buku ini terdapat ringkasan materi, pembahasan, rumus lengkap & soal - soal paling sulit dalam setiap bab dan dirancang berdasarkan kurikulum 2013. -Lembar Langit Indonesia Group-

Inilah konsep terbaru mempelajari dengan begitu mudahnya.

Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam Pendidikan

Mc . Milan dan Scumacher (2001) penelitian dibedakan atas dua pendekatan yaitu pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dalam penelitian kuantitatif dibedakan antara metode eksperimental dan non eksperimental. Dalam penelitian kualitatif dibedakan antara interaktif dan non interaktif. Dalam melaksanakan kegiatan ilmiah secara baik diperlukan sarana berpikir ilmiah yang memungkinkan seorang ilmuwan melakukan penelaahan ilmiah secara teratur dan cermat. Sarana berpikir ilmiah pada dasarnya merupakan alat yang bantu dalam melaksanakan kegiatan ilmiah.

Mc . Milan dan Scumacher (2001) penelitian dibedakan atas dua pendekatan yaitu pendekatan kuantitatif dan kualitatif.

Konsep pendidikan

Bab 1; Konsep pendidikan -- Bab 2; Fungsi sosialisasi : Kesan institusi pendidikan ke atas sikap pelajar -- Bab 3; Peranan guru dalam pengajaran dan pembelajaran -- Bab 4; Pendidikan pelbagai budaya -- Bab 5; Konsep dan perkembangan pendidikan selepas merdeka : Proses perubahan institusi -- Bab 6; Konsep pendidikan dan pembinaan negara di Malaysia -- Bab 7; Isu-isu pendidikan di Malaysia dan definisi Dasar Ekonomi Baru (DEB) -- Bab 8; Keciciran -- Bab 9; Pendidikan tinggi swasta -- Bab 10; Pendidikan dan masyarakat -- Bab 11; Konsep nilai -- Bab 12; Bibliografi -- Bab 13; Indeks.

10 Pendidikan dan Masyarakat alam kebanyakan masyarakat , pendidikan
formal adalah institusi penting bagi menyampaikan pengetahuan dan
kebudayaan daripada generasi ke generasi , dan juga bagi mengembangkan
trait ...

Islam Dan Sains Kesihatan: Mudarat Dan Manfaat Babi (UM Press)

Perbincangan buku ini tertumpu kepada makhluk babi yang menimbulkan polemik dalam pelbagai isu sama ada makanan, kesihatan dan sebagainya. Babi merupakan organisma hidup yang disebut lima kali di dalam al-Quran, tujuh kali di dalam hadis, seterusnya dihukum haram dan najis oleh kebanyakan fuqaha. Terdapat dalam kalangan ulama mentafsirkan ayat berkaitan babi dengan mengaitkannya dengan kesihatan serta menghubungkan dengan elemen maqasid syarciyyah di samping menjelaskan babi mendatangkan kemudaratan melalui penyakit yang dibawanya. Di sebalik pengharaman babi, penyelidikan dalam buku ini turut merungkai kepelbagaian manfaat kesihatan khususnya melibatkan proses xenotransplantasi yang bertindak sebagai medium terapeutik pada masa kini. Beberapa model telah dibentuk dalam buku ini yang terdiri daripada Model a, b, c, d dan e bertujuan untuk mengkategorikan babi dalam model tertentu untuk memudahkan proses penyelesaian isu kesihatan yang mempunyai hubungan dengan Islam. Hasil penyelidikan mendapati bahawa, babi mempunyai sistem anatomi, fisiologi, metabolik seakan-akan manusia yang menjadikannya mudah diterima oleh badan manusia. Namun begitu, perlu diketahui bahawa babi juga merupakan binatang yang memudaratkan dari sudut penyakit. Penulisan ini menganalisis manfaat xenotransplantasi ke atas unsur babi terpilih yang berfungsi untuk dijadikan alternatif antaranya injap jantung, hati, buah pinggang, sel β islet, insulin dan sel neural babi. Penggunaan unsur-unsur tersebut tertakluk kepada konsep darurah yang turut melibatkan kaedah qiyas dan maslahah bagi menyelesaikan isu berkaitan dengan pertembungan antara manfaat dengan mudarat babi. Kajian ini juga mendapati bahawa, proses xenotransplantasi unsur babi turut memindahkan retrovirus berbahaya iaitu porcine endogenous retrovirus (PERV) ke dalam badan manusia yang berupaya melakukan integrasi bersama-sama genom sel dan tisu hidup manusia. Oleh sebab itu keharusan dan pengharaman penggunaan unsur babi bagi tujuan kesihatan perlu berasaskan konsep tacbudiyyah (perhambaan) dan bukannya atas konsep tacakuliyyah (rasional) semata-mata. Penggunaan babi menjadi isu kritikal apabila menyentuh soal kesihatan yang merupakan salah satu perkara penting bagi memelihara elemen maqasid syari’ah iaitu pemeliharaan kepada jiwa (Hifz al-Nafs).

Perbincangan buku ini tertumpu kepada makhluk babi yang menimbulkan polemik dalam pelbagai isu sama ada makanan, kesihatan dan sebagainya.