UNSUR - UNSUR METODIS UMUM BAGI PENELITIAN FILSAFAT Objek formal
yang khas bagi filsafat , dengan sifat - sifatnya ( bab 2 ) membawa konsekuensi -
konsekuensi bagi metode penelitian di bidang filsafat . Objek itu hanya dapat ...
Ilmu pengetahuan laksana seekor burung, agar tidak terbang jauh maka ilmu harus diikat dalam sebuah tulisan atau menjadi buku. Pilosofi Inilah yang menginspirasi penulis untuk menulis buku ini Menulis sesungguhnya pekerjaan mudah, akan tetapi memulainya tidak gampang. Kendala umum dihadapi mahasiswa ketika membuat tugas akhir seperti Tesis dihadapkan kepada “bagaimana untuk memulai menulis tesis?”. Beranjak dari persoalan tersebut, penulis tertarik menyusun buku sederhana ini, untuk dapat memberi guidance serta mensitumuli mahasiswa menerobos kendala dalam memulai menulis. Kekeliruan dasar yang banyak terjadi memulai penulisan adalah, selalu didahului dengan menentukan judul. Sejatinya mengidentifikasi masalah terlebih dahulu, dan merumuskan masalah dengan baik, baru kemudian mendapatkan topik penelitian yang dirumuskan sebagai judul. Kemampuan mengidenfikasi masalah penelitian menjadi modal dasar untuk memudahkan penulisan selanjutnya.
Kemampuan mengidenfikasi masalah penelitian menjadi modal dasar untuk memudahkan penulisan selanjutnya. Buku Aplikasi metodologi penelitian ini diterbitkan oleh penerbit deepublish dan tersedia juga versi cetaknya.
Pendidikan merupakan suatu tugas yang mencabar. Baik sebagai guru di sekolah mahupun ibubapa di rumah, tugas mendidik dilihat sebagai suatu tanggungjawab. Justeru adakalanya menyebabkan kita terlepas pandang dengan melihat tugas mendidik hanyalah berlaku di sekolah sahaja. Oleh itu aktiviti meningkatkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran mendidik dianggap hanya perlu dilakukan oleh guru di sekolah. Buku ini menjelaskan mengapa setiap individu sebenarnya merupakan pendidik. Samada sebagai guru di sekolah, ibubapa di rumah, mahupun ahli masyarakat, kita semua perlu sentiasa berusaha menambah pengetahuan, meningkatkan kefahaman dan kemahiran dalam mendidik. Tanpa usaha meningkatkan kefahaman dan kemahiran maka proses mendidik anak-anak didik kita lebih menjurus kepada ‘trial and error’ dan merugikan. Dalam buku ini perbincangan tentang teori, kaedah, strategi dan pendekatan psikologi dalam mendidik telah dilakukan dengan membandingkannya dengan pengalaman-pengalaman seharian. Penulis telah dengan sengaja membandingkan pengalaman-pengalaman seharian yang beliau lalui baik sebagai guru di sekolah atau pensyarah di pusat pengajian tinggi mahupun sebagai bapa di rumah supaya kefahaman dan penguasaan kemahiran mendidik dapat difahami dengan lebih mudah. Menjadi harapan penulis supaya buku ini dijadikan sebagai rujukan tambahan berkenaan dengan proses memahami dan meningkatkan kemahiran mendidik dalam kalangan kita semua. Amiin.
Sebab itubila bercerita tentang psikologi pendidikan kita akan memahaminya
sebagai suatu proses pengaplikasian ilmu psikologi dalam pendidikan yang
boleh menyumbang kepada pemahaman dan pengamalan dalam proses pendidikan.
Pendapat Imam Syafi'i ini sama dengan pendapat Imam Malik di atas , tetapi terdapat perbezaan antara mereka iaitu pada penentuan nilai antara emas dengan perak , sekiranya ada pertentangan nilai antara keduanya .