Sebanyak 61 item atau buku ditemukan

Model Pembelajaran Terbuka Jarak Jauh

Kajian Teoritis dan Inovasi

Buku online learning edisi pertama ini diberi judul Model Pembelajaran Terbuka Jarak Jauh, kajian teoritis dan Inovasi buku ini diperuntukan oleh pemimpin dan inovator pendidikan. Yang dimaksud dengan pemimpin di sini adalah setiap pendidik, pihak yang memegang posisi sebagai pembuat keputusan yang berpengaruh terhadap pihak lain termasuk terhadap peserta didik yang diajarnya. Yang dimaksud dengan inovator di sini adalah individu atau kelompok individu yang menciptakan pembaharuan dan pelopor dalam proses pembaruan pendidikan. Dalam buku ini diuraikan suatu proses model pembelajaran terbuka jarak jauh (online learning) secara teoritis dan inovatif. Proses tersebut biasanya dilakukan oleh dosen, guru, widyaiswara, dan lainnya, sebagai tenaga pengajar di lembaga pendidikan. Akhir kata penulis mengucapkan puji syukur kehadirat Allah Yang Maha Kuasa. Karena hanya dengan rahmat dan hidayah-Nya buku ini dapat diselesaikan. Ucapan terima kasih dan penghargaan setinggi-tingginya saya berikan kepada kedua orang tua Almarhum ayahanda Abdul Kadir Tubagus dan Almarhuma Hj. Mahani Masloman serta istri dan kedua anakku yang tercinta Amriah Amir, ST., MM. Adlan Safaraz Tubagus, Fauzan Aljibra Tubagus dengan tulus telah memberikan dukungan, doa, pengorbanan sehingga penulis dapat menyelesaikan buku ini.

DePorter Bobby dan Hernacki Mike, Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan (Bandung: Mizan Publika, ... Rethinking University Teaching: A Conversational Framework for The Effective Use of Learning Technologies.

Hukum pemerintahan daerah di Indonesia

konsep, azas, dan aktualisasinya

On local government according to Indonesian laws and regulations.

On local government according to Indonesian laws and regulations.

Teori-teori Besar Dalam Hukum

Grand Theory

Hukum sebagai bidang studi dan praktis tidak berkembang dalam ruang hampa. Ia lahir malalui fase-fase tertentu yang dipengaruhi oleh konteks ruang dan waktu. Karenanya, mahasiswa hukum harus mengetahui sejarah dan perkembangan teori hukum yang ada di dalam wilayah studi mereka, dalam rangka memperluas pemahaman tentang dinamika hukum dan masyarakat. Pemahaman ini berkaitan dengan prinsip dasar semua ilmu, yakni filsafat, dan karena itulah melelui buku ini mahasiswa akan diperkenalkan dengan banyak gagasan daar filsafat hukum dan mazhab atau teori-teori besar (grand theory) di bidang hukum. Buku persembahan penerbit prenadaMedia -PrenadaMedia-

Hukum Islam mengategorikan suatu tindakan manusia (berbuat atau tidak
berbuat) ke dalam kategori-kategori sebagai ... dapat dianggap sepadan juga
dengan pengertian akibat hukum (pidana dan perdata) dalam sistem hukum
umum.

Muslim Education and the Scholars' Social Status Upto the 5th Century Muslim Era 11th Century Christian Era

Qur ' ān called him ' al - Ummi ' ( 7 , 156 - 158 ) , a word , which has commonly
been translated as illiterate . ( cf . Ullmann : Der Koran , pp . 129 ; Palmer : The
Koran , pp . 140 , 141 ; Muhammad Ali : The holy Qur ' an , pp . 361 - 362 . etc . ) ...

Kepekaan Nombor, Numerasi dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam Pendidikan Matematik Sekolah Rendah (Penerbit USM)

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21. Penulisan ini memfokuskan kemahiran berfikir dalam pembelajaran matematik melalui kefahaman konsep nombor dan dibincangkan dalam rangka kepekaan nombor, numerasi dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Seterusnya, KBAT dalam matematik dilihat sebagai asas kepada kefahaman matematik lebih tinggi dan juga pengantar kejayaan bidang lain. Pengalaman murid semasa mempelajari matematik pada tahap awal ini adalah penting dalam membentuk kepercayaan dan nilai mereka terhadap matematik. Kepekaan nombor, numerasi dan KBAT dibincangkan daripada perspektif dua elemen utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu murid dan guru. Pertama, perspektif kognitif murid melibatkan perwakilan dalaman dan luaran serta strategi penyelesaian masalah matematik. Kedua, proses pengajaran dan pembelajaran guru sangat berkait rapat dengan pembentukan kepekaan nombor, numerasi dan KBAT murid. Proses pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan daripada perspektif kepercayaan dan pengetahuan guru berkaitan pengajaran dan pembelajaran yang membentuk KBAT. Pertama, daripada aspek kognitif, kefahaman konsep nombor dilihat sebagai cara maklumat diwakili dan distrukturkan dengan merujuk kepada kebolehan seseorang menghubungkan idea, fakta atau prosedur. Sesuatu idea matematik boleh diwakili suatu bentuk perwakilan atau pelbagai perwakilan. Kefahaman terbentuk apabila perwakilan idea, fakta atau prosedur matematik menjadi sebahagian daripada jaringan perwakilan. Kajian menunjukkan bahawa walaupun murid mempunyai strategi menyelesaikan masalah yang dikemukakan, kepekaan nombor mereka membantu membentuk strategi bermakna. Sehubungan itu, maklumat tentang cara murid menyelesaikan masalah yang diberikan adalah lebih penting daripada sama ada mereka dapat memberikan penyelesaian yang betul atau sebaliknya. Kedua, daripada aspek pengajaran dan pembelajaran guru, dua perkara utama yang akan dibincangkan ialah kepercayaan guru tentang matematik dan kriteria pengajaran guru serta amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT berdasarkan penyelidikan yang telah dijalankan. Kepercayaan guru dikaji mengikut kerangka matematik sebagai disiplin formal dan informal. Kerangka yang sama digunakan untuk mengkaji kepercayaan guru terhadap pengajaran matematik. Kesimpulan mencadangkan bahawa sebahagian besar guru matematik sekolah rendah mempunyai campuran kedua-dua kepercayaan yang formal dan tidak formal. Penulisan ini juga membincangkan penyelidikan, kriteria pengajaran guru dan amalan pengajaran yang menyokong dan membangunkan KBAT. Kajian pengajaran matematik guru menunjukkan kemunculan aspek-aspek tertentu pengajaran seperti ciri-ciri guru yang baik dan penglibatan pelajar yang berkesan. Walau bagaimanapun, aspek-aspek lain pengajaran seperti pengetahuan kandungan pedagogi guru dan perkaitan matematik kepada kandungan dilihat sebagai sangat mencabar kepada guru. Justeru, untuk melaksanakan KBAT dengan berkesan, aspek murid yang merujuk kepada perkembangan kognitif mereka, khususnya perwakilan dan strategi penyelesaian masalah harus diambil kira. Selain itu, latihan profesional guru seharusnya menangani kepercayaan asas guru terhadap matematik kerana sistem kepercayaan guru ialah pengemudi utama dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Keupayaan berfikir merupakan satu daripada matlamat pendidikan di Malaysia dan juga kemahiran yang diperlukan untuk pembelajaran pada abad ke-21.

Teologi kebudayaan dan demokrasi modernitas

Modernization of Theological teachings, culture, etc. of Islam in Indonesia; collected articles of prominent author, member of Muhammadiyah, the modern Islamic organization in Indonesia.

Modernization of Theological teachings, culture, etc. of Islam in Indonesia; collected articles of prominent author, member of Muhammadiyah, the modern Islamic organization in Indonesia.