Sebanyak 1565 item atau buku ditemukan

Model-model pembelajaran mutakhir

perpaduan Indonesia-Malaysia

Learning model of good quality schools in Malaysia and Indonesia.

Tanjung Malim : Penerbit Quantum Books . Halstead , J. M. & Taylor M. J. 2000. Learning and teaching about values : a review of recent research . Cambridge Journal of Education 30 ( 2 ) . Kementerian Pelajaran Malaysia . 2000.

Pengaruh pembelajaran aqidah akhlak dalam pembentukan prilaku siswa

studi penelitian lapangan pada madrasah aliyah se-Kota Banda Aceh

Impact of Islamic value teaching on high school students' character in Banda Aceh, Nanggroe Aceh Darussalam, Indonesia.

Beberapa Kekeliruan Akidah Syiah

Penjelasan Sekitar Pemyimpanan Penganut Syiah Dan Hal-hal Yang Mereka Ada-adakan Terhadap Islam. Disarikan Dari Buku-buku Pegangan Ajaran Syiah

Syarhus Sunnah: Akidah Imam Al-Muzani

Akidah Anak Murid Utama Imam As-Syafie

Apakah pegangan Akidah Imam As-Syafi’i yang sebenarnya dan mengapa kita jarang mendengar masyarakat mengetengahkan tokoh ini dalam isu akidah? Jawapan yang sering kita dengar ialah kerana Imam As-Syafi’i tidak begitu menonjol dalam bidang akidah, beliau lebih dikenali dalam bidang Fiqh dan Usul Fiqh, tambahan pula beliau tidak meninggalkan hasil karya dalam bidang Akidah sebagaimana hasil tulisan beliau dalam bidang Fiqh yang sampai pada generasi kita pada hari ini. Walaubagaimanapun, beliau meninggalkan ramai anak-anak murid yang terus memperjuangkan Akidah Salaf, antara anak murid utamanya ialah Imam Isma’il bin Yahya Al-Muzani rahimahullah dan beliau meninggalkan sebuah risalah yang sangat berharga bagi menjelaskan pokok-pokok penting mengenai akidah Ahli Sunnah wal Jamaah mengikut fahaman Salafussoleh yang dikenali sebagai “Syarh As-Sunnah”. Daripada hasil tulisan murid utamanya inilah kita dapat mengetahui gambaran sebenar dan bagaimana pendirian akidah guru mereka iaitu Imam As-Syafi’i rahimahullah, sebagaimana pepatah Melayu ada menyebut, “Ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi”. Wallahu a’lam. Kandungan: => Pendahuluan Penterjemah => Metodologi Penterjemahan => Biografi Imam Al-Muzani => Sanad Kitab => Sebab Penulisan => Pendahuluan => Bab 1: Sifat ‘Uluw (Ketinggian) => Bab 2: Qada’ dan Qadar => Bab 3: Beriman Kepada Malaikat => Bab 4: Penciptaan Adam ‘Alaihis Salam dan Ujian Terhadapnya => Bab 5: Amalan Ahli Syurga dan Neraka => Bab 6: Amal => Bab 7: Al-Quran => Bab 8: Sifat-sifat Allah => Bab 9: Ajal => Bab 10: Kubur => Bab 11: Kebangkitan dan Hisab => Bab 12: Syurga => Bab 13: Ru’yah => Bab 14: Mentaati Imam dan Pemerintah dan Larangan Dari Keluar Memberontak => Bab 15: Menahan Diri daripada Mengkafirkan Ahli Kiblat => Bab 16: Sahabat Nabi => Bab 17: Solat di Belakang Imam dan Berjihad Bersama Mereka => Bab 18: Qasar Solat dan Memilih antara Berpuasa dan Berbuka Ketika Safar => Bab 19: Ijmak Imam-Imam Petunjuk di atas Akidah Ini => Bab 20: Menjaga Kewajipan Amalan Fardu, Sunat dan Menjauhi Perkara-Perkara Yang Haram => Penutup => Bibliografi => Biografi Penterjemah

Apakah pegangan Akidah Imam As-Syafi’i yang sebenarnya dan mengapa kita jarang mendengar masyarakat mengetengahkan tokoh ini dalam isu akidah?

Akidah Salaf Vs Ilmu Kalam Jilid 2

Akidah Al-Khurasaniyyah #2

Buku ini adalah Jilid Kedua dari Akidah Salaf Vs Ilmu Kalam didalam buku in akan lebih dijelaskan tentang isu-isu akidah dan keislaman yang sering dihembuskan oleh kaum liberal dan sekuler masa kini hanyalah merupakan kelanjutan dari apa yang dihembuskan oleh aliran ahli kalam sebelumnya. dijabarkan oleh Syaikh Abdul Aziz marzuq Ath-Tharifi dengan gamblang akar konflik penyimpangan akidah di dunia Islam serta debat antara ulama salaf dan ahli kalam dalam berbagai tema.

Dalam buku ini, penulis Syaikh Abdul Aziz Marzuq Ath-Tharifi memaparkan dengan gamblang akar konflik penyimpangan akidah di dunia Islam serta debat antara ulama salaf dan ahli kalam dalam beragam tema, seperti; Apakah iman bertambah dan ...

Akidah Salaf Vs Ilmu Kalam Jilid 1

Akidah Al-Khurasaniyyah #1

Buku ini berbicara tentang akar konflik akidah di Khurasan. Khurasan sendiri adalah sebuah kota tua di Persia. Kota ini menjadi pusat dan basis interaksi antara akidah salaf dengan ilmu kala (Filsafat). Akidah salaf diwakili oleh dua Ar-Razi, yaitu Abu Hatim ar-Razi dan Abu Zur'ah Ar Razi yang keduanya menerima akidah dari generasi sebelumnya, yaitu para sahabt, tabi'in, dan ulama-ulama salaf. Sementara ilmu kalam banyak terpengaruh Filsafat Yunani yang diwakili oleh aliran Murji'ah, Jahmiyah, Khawarij, Muktazillah, Rafidhah, dll. Dalam buku ini, penulis Syaikh Abdul Aziz Marzuq Ath-Tharifi memaparkan dengan gamblang akar konflik penyimpangan akidah di dunia Islam serta debat antara ulama salaf dan ahli kalam dalam beragam tema, seperti: Apakah iman bertambah dan berkurang, apakah Al-Qura'an makhluk, apakah surga dan neraka diciptakan, dimankah posisi surga dan neraka, apakah Allah bersemayam di atas Arasy, apakah Nabi melihat Allah di dunia, apakah Mizan, Shirat, Arasy, Telaga, Syafaat benar adanya. Juga, apakah siksa dan nikmat kubur dan kebangkitan benar adanya, wajibkah Taat kepada ulil amri, lalu bagaimana hukum belajar ilmu Kalam. siapa dan apa dengan paham Jahmiyah, Muktazilah, Murjiah, Khawarij, Rafidhah? serta beragam tema menarik lainnya. Isyu-isyu akidah dan keislaman yang sering dihembuskan oleh kaum liberal dan sekular masa kini hanyalah merupakan kelanjutan dari apa yang dihembuskan oleh aliran ahli kalam sebelumnya. tak pelak, buku ini layak Anda miliki.

Dalam buku ini, penulis Syaikh Abdul Aziz Marzuq Ath-Tharifi memaparkan dengan gamblang akar konflik penyimpangan akidah di dunia Islam serta debat antara ulama salaf dan ahli kalam dalam beragam tema, seperti; Apakah iman bertambah dan ...

Antologi kajian pemikiran Islam

abstrak hasil-hasil penelitian tahun 2006

Collection of abstracts of research report for the year 2006 conducted by Syarif Hidayatullah State Islamic University, Jakarta, Indonesia.

abstrak hasil-hasil penelitian tahun 2006 Syamsir Salam, Jaenal Arifin,
Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. ... manusia belum
mengalami masa peradaban bahkan belum menerima agama Islam yang
rahmatan lil'alamin itu.